Dit is een BIZON Inspiratieblog
Als zelfstandig ondernemer heb je een goede website nodig. Waarom? Omdat je zowel gevonden als bekeken moet kunnen worden.
“Mijn klanten krijg ik hoofdzakelijk via via, ik denk dat mijn website wel weg kan toch? Het kost alleen maar geld” kreeg ik een keer te horen van een wat oudere klant. “Nou, dat ben ik niet ben u eens”, was mijn antwoord, “ik durf te wedden dat een groot deel van deze mensen toch ook eerst even op uw website heeft gekeken voordat ze daadwerkelijk de telefoon hebben gepakt”.
Waar deze klant genoeg gevonden werd, vergat ze dat ze bekeken moest kunnen worden. Als potentiële klanten jou of je website gevonden hebben willen ze namelijk meestal eerst zoveel mogelijk weten waar ze aan toe zijn en je vergelijken met alternatieven voordat ze daadwerkelijk contact met je opnemen.
Ik zie tegenwoordig erg veel focus op dit gevonden worden. Daarbij kun je trouwens ook weer een onderscheid maken tussen verschillende manieren waarop je gevonden wordt. SEO is tegenwoordig het toverwoord. (Voor de enkele ondernemer die niet weet waar ik het over heb, dit staat voor “Search Engine Optimalisation”, ofwel: hoe hoog komt je website in Google te staan). Maar minstens zo belangrijk is in mijn opzicht gewoon het ouderwetse netwerken. Dat klinkt misschien raar uit de mond van iemand uit de website-business, maar ik krijg zelf toch nog steeds de meeste en ook de beste klanten via vorige klanten en door leuke contacten die ik gericht of toevallig opdoe. Natuurlijk moet de basis van je website goed zijn en een goede vindbaarheid is uitermate prettig, maar het gaat mij hier meer om de balans.
Een goede balans is in mijn opzicht dus ook nodig tussen de focus op het gevonden worden en het bekeken worden. Ten slotte wil je niet dat er elke dag duizend mensen op je website komen en dat ze alle duizend ook weer weggaan zonder dat ze contact met jou hebben opgenomen. Daarom drie tips voor de presentatie van je bedrijf op je website:
- Maak je website persoonlijk
Heel veel websites zijn volledig gericht op wat zij denken dat de bezoeker het liefste wil zien, maar ik ben zelf van mening dat het voor zelfstandige ondernemers veel beter werkt om de bezoeker te tonen wat het beste bij jou of je bedrijf past. Uiteindelijk ben jij je bedrijf en gaat het erom dat klanten een zakelijke relatie met jou opbouwen. Dan kunnen bezoekers van je website maar het beste gelijk een zo goed mogelijk beeld van je hebben, zodat je juist die klanten binnenhaalt die het beste bij je passen. Gebruik dus foto’s die goed uitstralen wie je bent voor een klant en gebruik een uitstraling en kleurgebruik die jij mooi vindt en die goed bij je passen. Het klinkt misschien allemaal als een open deur, maar voor mij als websitebouwer blijft dit de grootste uitdaging die ik mijzelf opleg: past een website bij de klant. Het is voor mij niet moeilijk om snel een flitsende website neer te zetten, maar misschien is de klant juist een warm en ingetogen persoon en sla ik daardoor de plank juist volledig mis. - Zorg voor een moderne website
Een persoonlijke website betekent niet een ouderwetse website. Je website moet tegenwoordig gebruiksvriendelijk zijn op mobiel en tablet en snel laden. 70% van de websites wordt op mobiele apparaten bekeken en dit percentage stijgt. Je kunt nog zo bij je potentiële klanten passen, maar als de website niet goed op een mobiel te bekijken is, zijn ze evengoed zo weer weg. Zorg daarnaast voor veel beeld en korte duidelijke tekst. Je klanten hoeven echt niet alles in detail al te weten, dat kunnen ze ook horen nadat ze contact met je hebben opgenomen. Zorg verder voor een eenvoudig menu. Home, Over, Diensten, Portfolio, Contact is vaak meer dan genoeg. Tenslotte kan een website zonder SSL-certificaat echt niet meer (het slotje in de adresbalk dat aangeeft dat een website veilig is). Dit kan via een moderne hoster gewoon gratis geregeld worden! Veel partijen proberen je hiervoor een abonnement aan te smeren van meerdere tientjes per jaar, maar dit is onzin. - Richt je website in op je doel
Dit doel is dat potentiële klanten contact met je opnemen. Zorg dan ook dat eigenlijk in één oogopslag al duidelijk is wie je bent, wat je doet en wat de vervolgstap is (ook wel “Call to Action” genoemd). Kies een passend beeld, plaats in een zin wat je doet en plaats een knop voor de vervolgactie (vaak een knop naar het contactformulier). De rest van je website is allemaal extra info, voor de mensen die na deze oogopslag besloten hebben nog even op je website te blijven om eerst meer te weten te komen.
Nou, vooruit: ook nog drie tips om beter gevonden te worden in Google:
- Zorg voor goede titels van je websitepagina’s
Een paginatitel is de tekst die in het tabblaadje staat als je de pagina in een browser bekijkt. Deze titels zijn voor Google uitermate belangrijk. Het liefst staat hier voor de homepagina je bedrijfsnaam en een zeer korte omschrijving van het bedrijf in. Zorg voor tussen de 35 en 70 tekens. De andere pagina’s dienen elk een eigen omschrijving te hebben. Als de website met WordPress is gemaakt is “Yoast SEO” een hele handige plugin waarmee je dit goed kunt instellen. - Maak je SEO qua zoekwoorden zo specifiek mogelijk
Het is onzin om op algemene zoekwoorden te willen concurreren met grote bedrijven die tonnen investeren in SEO. Een goed idee is om je bijvoorbeeld te richten op je woonplaats of een specifieke doelgroep. Ik zou dan bijvoorbeeld zelf een extra pagina kunnen aanmaken met de titel “Webheld – wij maken persoonlijke websites voor ZZP-ers in Baarn”. - Gebruik tools om je website te controleren op SEO
Google controleert je website op een heleboel kenmerken om je website uiteindelijk een score te geven. Hoe hoger de score, hoe hoger de plaatsing. Het is handig om te weten op welke punten je jouw website eenvoudig kunt verbeteren voor een hogere score. Hier zijn veel verschillende websites en tools voor. Een hele eenvoudige en zeer handige tool is www.sitechecker.pro. Na het invullen van je website krijg je gelijk een lijst met SEO-tips.
Succes!
Voor nog meer tips voor inhoud en SEO kun je contact met me opnemen ?
Over de auteur
Dit inspiratieblog is geschreven door David van Diepen hij maakt websites voor zzp’ers, kerken, stichtingen, scholen en bedrijven. Doordat hij zichzelf alles heeft aangeleerd (hij studeerde daarnaast biologie en archeologie en heeft tijdelijk ook in het onderwijs gewerkt) is hij vooral een man van de praktijk. Zijn eigenschappen zijn: Creatief, Enthousiast en Klantgericht. Klanten blij maken met passende oplossingen geeft hem energie. Zijn website is te bekijken op www.webheld.nl
BIZON Baarn is een netwerk van, voor en door ZP’ers in en uit Baarn en directe omgeving.
Meer informatie over BIZON >